Perkara-perkara Yang Boleh Kita Lakukan

Oleh Ustaz Syed Hasan Alatas
 

Banyak jalan yang boleh kita lakukan untuk menyatupadukan Ummat Islam antara lain.Jika terjadi perselisihan antara Ummat Islam,maka tempat rujukan kita yang Utama sekali adalah al-Quran dan Sunnah Nabi s.a.w. Tingkah laku perlulah cakap serupa bikin.Jika mulut kita mengatakan kita berjuang berlandaskan Islam. Sudah tentu apa yang kita katakan dan apa yang kita amalkan perlulah sesuai dengan ajaran Islam.

Jangan sekali-kali kita bertuhankan Hawa Nafsu jahat.Hawa Nafsu perlulah ditundukkan, sehingga apa yang kita miliki didunia yang fana ini dapat kita manfaatkan untuk kebaikan bersama. Apa yang kita miliki semua itu untuk sementara waktu,apakah dia yang bernama kuasa,harta benda,kecantikan dan apa saja semua apa yang dipinjamkan Allah s.w.t. itu, tidak membuat kita sombong dan angkuh.Kita tahu disatu masa nanti suka ataupun tak suka semua itu akan kita tinggalkan ataupun dia meninggalkan kita.Kecantikan rupa bila usia telah lanjut maka kecantikan itu mulai pudar.

Demikian pula pangkat ataupun kuasa,tiba masa kuasa itu habis,ataupun berpindah kepada orang lain.Harta benda demikian pula,bila masanya ia akan habis juga.Ataupun bila kita meninggal dunia semua itu akan kita tinggalkan. Semua itu memang menjadi perhiasan hidup didunia, tetapi janganlah sampai kita menjadi hambanya,tetapi jadikanlah semua itu untuk dimanfaatkan,untuk kebahagiaan hidup kita,keluarga dan masyarakat umumnya.Hanya Allah dan Rasulnya yang tetap berada dalam hati kita, selain itu diluarnya. Jika ini boleh kita lakukan, bila terjadi sesuatu, apabila semua itu lenyap kita tetap tabah menghadapinya, tidak sampai hilang arah tujuan.

Kerukunan Ummat baru ujud jika apa yang kita lakukan berdasarkan neraca keadilan dan kebenaran.Tidak berat sebelah,tidak disebabkan sayang ataupun benci menyebabkan kita tidak berlaku adil.Berlakulah adil,karena adil itu mendekati Taqwa.Keperibadian seorang Muslim yang sejati, perlulah diamalkan. Seperti kasih sayang sesama makhluk, terutama sesama ummat Islam. Berlapang dada,saling hormat dan saling menghargai pandangan  masing-masing. Bekerjasama dalam hal-hal yang menyangkut kepentingan bersama.Mencari dan membahas Ilmu secara ikhlas dan jujur. Sedia menerima kebenaran meskipun dari mana datangnya.

Tuduh menuduh, curiga mencurigai, maki hamun, membuka aib, mencari-cari kesalahan dan melupakan kesalah diri, perlulah dihindari. Hubungan silaturrahmi perlu diperteguh, dengan saling kenal mengenal, kunjung mengunjungi. Saling memberi dan menjawab salam. Mudah memberi pertulungan bagi mereka yang sangat memerlukannya.